08
May
09

Ce facem cu copilul instabil sau hiperactiv?


Prin instabilitate intelegem incapacitatea in raport cu varsta pe care o are copilul, de a fixa atentia, de a o mentine, de a sustine o anumita activitate logica ce presupune niste etape, de a reactiona intr-o maniera constanta.

Ce observam la copilul instabil sau hiperactiv?

Caracteristic pentru copilul instabil este comportamentul dezorganizat, haotic, fara reguli. Copilul poate sa inceapa mai multe actiuni dar fara a ajunge la finalizare, acest aspect fiind adesea interpretat de catre parinti cum ca s-ar si plictisi foarte repede.
Daca aceasta „plictiseala“ este frecventa si copilul nu reuseste sa duca la bun sfarsit ceea ce incepe ca activitate, acest aspect, din punct de vedere psihologic se traduce prin insuficienta capacitatii de concentrare a atentiei voluntare.
Cu cat vorbim de un copil de varsta mai mica, cu atat trebuie sa stim ca are o capacitate mai redusa de a-si fixa atentia pe un anumit stimul.

Ce trebuie o mamica sa stie?

1. In primele saptamani este prezenta si se dezvolta atentia involuntara, astfel incat noul nascut reactioneaza la stimulii sonori;
2. De la varsta de o luna, sugarul incepe sa fixeze cu privirea fata mamei sau a altor persoane, aceasta fixare fiind doar pentru cateva secunde;
3. La varsta de trei luni, deja copilul are capacitatea de a fixa si de a urmari cu privirea stimulii sonori si chiar mai mult de atat, intoarce capul in directia din care acestia vin; de asemenea, incepe sa recunoasca vocea, chipul, mirosul mamei, simtindu-se in compania acesteia din ce in ce mai securizat.
4. La varsta de sase luni, copilul incepe sa aiba reactii la stimulii diferiti pe care incepe sa-i perceapa din ce in ce mai bine;
5. La varsta de un an de zile atentia voluntara a copilului ajunge la 20 de secunde;
6. dupa varsta de un an de zile, cresterea capacitatii atentionale se dezvolta treptat intrucat copilul incepe sa diferentieze tot mai multi stimuli si mai mult de atat, invata sa le atribuie si semnificatii.

Studiile de specialitate afirma faptul ca la copilul mic predomina atentia involuntara (neintentionata), fiind prezente si curiozitatea si caracterul pregnant afectiv al atentiei voluntare, astfel incat, in mod natural, cu cat copilul inainteaza in varsta, in mod logic ne asteptam la achizitii suplimentare in campul atentiei voluntare (intentionate).

Aceste aspecte fiind lamurite, vom vorbi de instabilitate la copilul mic, in sensul in care acesta, raportat la varsta cronologica, are rezultate sub nivelul acestei varste.
Prin urmare, instabilitatea copilului mic va capata semnificatie de deficit atentional in contextul in care va afecta in mod constant si evident adaptarea la normele de conduita corespunzatoare varstei cronologice.

Studiile de specialitate contin statistici coform carora aceasta tulburare apare la 5-7% dintre copii, la baieti fiind de doua ori mai frecventa decat la fete.

Cum se comporta un copil instabil sau hiperactiv?

Este:
1. agitat, nelinistit;
2. aproape neobosit in mai toate activitatile pe care le intrepride;
3. neintelegator;
4. dificil;
5. nu finalizeaza activitatile pe care le incepe;
6. dezordonat;
7. adesea impulsiv;
8. nu invata din experienta proprie, nu invata din explicatii;
9. somn redus;


Cu cresterea varstei, in plus mai apar:
10. incapacitatea de a tine seama de reguli;
11. obiceiul de a raspunde neintrebat;


Iar ulterior, la varsta scolara:

12. incapacitatea de a sta in banca un timp rezonabil;
13. atentia redusa;
14. indisciplina;
15. incapacitatea de a respecta un program sau un orar.

Ce trebuie facut?

Adresarea cat mai rapida catre psiholog si medicul pediatru in vedrea interventiei.
Daca interventia este imediata, instabilitatea se atenueaza, in special componenta motorie a acesteia in contextul in care exista un coeficient intelectual normal.
Ignorarea aspectelor descrise anterior, in credinta conform careia „asa sunt toti copiii“ este o greseala care genereaza consecinte nedorite ulterior, ca de exemplu: imposibilitatea copilului de a se adapta intr-un grup, rezultate slabe in procesul de invatare. Dupa o evaluare psihologica complexa, copilul instabil sau hiperactiv beneficiaza de un program specific, adaptat nevoilor lui, de o alternare adecvata a momentelor de concentrare cu cele de pauza, de sarcini cu dificultate graduala si nu in ultimul rand de motivatii pozitive ca „motor de progres“.

Drd. Mihaela Sahlean

Advertisements

0 Responses to “Ce facem cu copilul instabil sau hiperactiv?”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s


Arhiva articole

Calendar

May 2009
M T W T F S S
« Apr   Jun »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Advertisements

%d bloggers like this: